Innovar des de la disonancia

Per a obtenir resultats realment innovadors, sovint és necessari una mirada des de l’exterior. Disonancias treballa des de fa quatre anys juntament amb empreses i artistes per a descobrir diferents formes de fer les coses.

L’art ens oferix una mirada diferent, una interpretació del món que sovint ens sorprèn, ens provoca i ens inquieta. Un motor inesgotable per a la innovació oberta que la plataforma Disonancias va engegar fa quatre anys a Euskadi, treballant en equip amb artistes, empreses i organitzacions de tot tipus.

Dijous passat al matí van desplegar en Citilab tot el seu arsenal creatiu, dibuixant diagrames damunt d’estovalles, reordenant mapes de conceptes escrits sobre trossos de paper o reunint al moment grups amb sorprenent rapidesa.

Al Citilab no vam poder evitar contagiar-nos de tanta activitat innovadora i vam començar a utilitzar alguns d’aquests recursos, com ens explica José Gálaso en el seu blog “Historias de un sin Oficina”.

Gestacions creatives

Actualment Disonancias està treballant en vuit projectes d’investigació amb base a Euskadi, desenvolupats entre octubre de 2008 i juliol de 2009. En total, nou mesos de col·laboració per a desenvolupar un prototip, procediment o idea sobre la base del concepte inicial definit per les organitzacions participants i les propostes presentades pels artistes.

En Catalunya l’experiència està resultant també enormement productiva, centrada en projectes amb l’empresa d’enginyeria aerospacial GTD, Telefònica I+D, Eidola i TV3.

La perplexitat com motor de canvi

L’èxit d’aquesta metodologia es deu en gran part a la implicació i la sintonia entre tots els participants, però també a la suma de mirades molt diverses, amb cultures molt allunyades, enfocades cap a un mateix punt d’atenció.

La mirada des de l’exterior la aporten en aquest cas, els artistes, equilibrant el pes de les idees basades en la cultura de l’organització, anant més enllà dels entorns d’investigació tradicionals. En Disonancias hi ha exemples per a tots els gustos, des de la incorporació al procés dels fills dels empleats com “agents d’innovació” en una empresa tecnològica a la col·laboració entre una signatura dedicada a la construcció de grans cobertes, que va acabar desenvolupant habitatges que podien ser construïdes ràpidament pels seus propis habitants.

No hi ha dubte que per a obtenir resultats diferents cal començar a pensar diferent i pensar en clau de disonancia sembla ser una bona manera.

En el marc de l’Any Europeu de la Creativitat i la Innovació (2009), la Comissió Europea, en un recent informe, ha seleccionat a la plataforma basca Disonancias com un cas de bona pràctica europea per les seves accions i iniciatives en l’impuls de la innovació oberta i colaborativa entre artistes i empreses.

L’elecció de Disonancias per part de la Comissió Europea s’ha realitzat després d’un laboriós procés de recopilació i selecció de diferents iniciatives de bones pràctiques europees en creativitat i innovació en el conjunt de la UE.


[blip.tv ?posts_id=2375715&dest=-1]

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s